Portretten Kim uit Kessel-Lo zet zich in voor de tweedehandsbeurs “Door de krachten te bundelen bereiken we meer” Al meer dan tien jaar zet Kim haar schouders onder de tweedehandsbeurzen in Kessel-Lo. “Na de geboorte van onze jongste ben ik in 2013 als vrijwilliger begonnen, en sindsdien is het een belangrijk onderdeel van mijn leven geworden”, vertelt Kim met een glimlach. Het begon met simpele nieuwsgierigheid. “Ik wilde zien hoe het eraan toeging op een tweedehandsbeurs, dus ik schreef me in als deelnemer. Vanaf de tweede beurs ben ik zelf gaan helpen.” Nu, ruim tien jaar later, neemt Kim een grotere rol op zich in de coördinatie. De beurs in Kessel-Lo is een kapstokverkoop. Alles is per maat en soort georganiseerd. “Zo vinden onze kopers makkelijk waar ze naar op zoek zijn”, legt Kim uit. “Ons assortiment is uitgebreid, van kleding tot speelgoed, boeken en knutselmateriaal. Grotere artikelen verkopen we niet meer, die kopen mensen eerder online.” Er is plaats voor zo’n 40-50 verkopers, elk met 24 artikelen op hun lijst. “Dat betekent dat we veel spullen moeten sorteren”, lacht Kim. “Maar gelukkig hebben we veel vrijwilligers die ons helpen.” De beurs trekt een paar honderd kopers per editie. Vrijwilligers die een handje komen toesteken, worden beloond. Ze krijgen korting op verkooplijsten en mogen deelnemen aan de voorverkoop. “Iedereen doet waar ze goed in zijn en waar ze enthousiast voor zijn”, legt Kim uit. “We moedigen vrijwilligers aan om mee te denken en hun inbreng te leveren, ook nieuwe mensen. We werken met een Google Drive-document waarop mensen kunnen aangeven wanneer ze kunnen helpen en welke taken ze willen uitvoeren. We hebben ook een Excel-document met een overzicht van de locaties waar we flyers kunnen verdelen. Handig om op terug te vallen, maar we blijven wel op zoek naar een betere oplossing. Dat flyeren is nodig, maar zeer tijdsintensief.” De regio Leuven zet ook hard in op samenwerking tussen afdelingen. Er is een regionale, gezamenlijke affiche met alle beurzen in de regio. “Die samenwerking is echt een meerwaarde”, benadrukt Kim. “Elke afdeling organiseert zijn eigen beurzen in de eigen deelgemeente, maar door promotioneel krachten te bundelen bereiken we meer. Eén affiche vergroot in één klap de zichtbaarheid van alle beurzen”. Twee keer per jaar is er ook een grote, gezamenlijke beurs in Hal 5. “Die grote beurzen zijn tafelverkopen: een voor kinderspulletjes in mei en eentje voor volwassenenkleding in het najaar. De laatste beurs voor volwassenen kende echt een grote opkomst.”